A betonban és a vasbetonban szinte elkerülhetetlen a repedések megjelenése. A repedések okai lehetnek erőtani vagy technológiai jellegűek. A repedések ráadásul időben változtatják tágasságukat a terhek és egyéb hatások függvényében.
Ezért elsődleges célunk a repedések tágasságának és mennyiségének, befolyásolása lehet.
A repedések tágasságát és megváltozását jelentősen befolyásolja a beton és a betonacél közötti együttdolgozás (vagy tapadás), ami együtt az acélbetétek tartóvégi lehorgonyzását hivatott biztosítani.
A repedéstágasság és a tapadás kutatása egymással összefüggésben, illetve egymástól függetlenül több, mind száz éves múltra tekint vissza. Ennek ellenére messze nem tekinthetjük megoldottnak elsősorban a befolyásoló tényezők sokrétűsége miatt.
Jelen kutatás célja a beton, vasbeton és feszített vasbeton elemekben keletkező repedések kísérleti vizsgálata és modellezése. Mind a kísérletek mind a modellalkotás fényt kell, hogy derítsen a fontos befolyásoló tényezőkre és a jelenség leírására.
Jelen kutatás közvetlenül kapcsolódik a Nemzetközi Betonszövetség „Serviceability Models” és „Bond Models” munkabizottságban végzett munkánkhoz.
- ellenőrző vizsgálatok MSZ 9607/1-83 szerint (1985).